Po nadaniu Sopotowi praw miejskich w 1901 r. nowe władze przeprowadziły gruntowną 
    modernizację kurortu. W ciągu zaledwie kilku lat wszystkie obiekty związane 
    z obsługą kąpieliska zastąpiono nowymi, okazałymi i nowoczesnymi budynkami. 
    We wrześniu 1909 r. rozebrany został gmach drugiego Domu Kuracyjnego, a na 
    jego miejscu wzniesiono nowy, trzeci już sopocki Kurhaus, zaprojektowany przez 
    profesora gdańskiej Wyższej Szkoły Technicznej Carla Webera. Jako współautorzy 
    projektu wymieniani są również dwaj sopoccy architekci - Paul Puchmüller, 
    budowniczy miejski, oraz Adolf Bielefeldt. Koszt budowy wyniósł 2 mln. marek.
  Zadziwia wyjątkowe przy tak ogromnej inwestycji tempo prac budowlanych. Zgodnie 
    z umową cały kompleks miał być wzniesiony w ciągu zaledwie ośmiu miesięcy, 
    między 30 września 1909 r. a 15 czerwca 1910 r., tak aby budowa została zakończona 
    przed rozpoczęciem nowego sezonu letniego. Warunek ten został dotrzymany co 
    do dnia i uroczysty odbiór nowego gmachu nastąpił 16 czerwca 1910 r.
  Trzeci Dom Kuracyjny składał się z imponującego zespołu budowli, z czterech 
    stron okalających Skwer Kuracyjny. Gmach główny - monumentalna budowla o skomplikowanym 
    układzie, składająca się z kilku brył nakrytych samodzielnymi dachami - mieścił 
    w swoich wnętrzach najbardziej reprezentacyjne pomieszczenia. W części centralnej, 
    na pierwszym piętrze, umieszczono wielką salę teatralną i koncertową o powierzchni 
    540 m2, zwaną póĽniej Salą Czerwoną. Od wschodu przylegała do niej owalne 
    pomieszczenie pełniące funkcję jadalni i winiarni (ta część dawnego Domu Kuracyjnego 
    zachowała się do dziś), zaś od południa Sala Błękitna, która jako jedyna otrzymała 
    sklepienia wsparte na dwóch kamiennych filarach. Od północy do Sali Czerwonej 
    przylegały wydłużone pomieszczenia mieszczące kuluary i szatnie dla publiczności 
    teatralnej, dalej znajdowała się główna kuchnia oraz inne pomieszczenia gospodarcze. 
    Reprezentacyjne pomieszczenia pierwszego piętra otrzymały niezwykle bogaty 
    i starannie opracowany wystrój.
  Na parterze Domu Kuracyjnego umieszczono - poza licznymi pomieszczeniami 
    gospodarczymi - m.in. szatnię, czytelnię i pokój bilardowy, a także dostępne 
    od strony ulicy restaurację, kawiarnię i cukiernię. W niższej, północnej części 
    Kurhausu znajdowała się m.in. kasa uzdrowiskowa, biuro i mieszkanie służbowe 
    dyrektora, a nawet powozownia i stajnia dla koni. Wschodnia część gmachu głównego 
    - od strony Skweru Kuracyjnego - w całości przeznaczona była na cele restauracyjne. 
    Na wysokości pierwszego piętra znajdowały się obszerne sale restauracyjne, 
    poniżej zaś odkryte dwupoziomowe tarasy. Z jednych i drugich roztaczał się 
    wspaniały widok na morze i molo. Przy stolikach restauracyjnych mogło zasiąść 
    jednocześnie dwa tysiące osób.
    Skwer Kuracyjny zamykał od północy budynek hotelu dysponującego pięćdziesięcioma 
    pokojami, mogącymi przyjąć jednorazowo osiemdziesięciu gości. Hotel ten był 
    początkowo nazywany Domem Gościnnym (niem. Logierhaus), w okresie międzywojennym 
    otrzymał nazwę Kurhaus-Hotel. Z głównym korpusem Domu Kuracyjnego połączony 
    był piętrową galerią. Standard hotelu nie był zbyt wysoki, większość pokoi 
    pozbawiona była własnych łazienek. Na pierwszym piętrze umieszczono trzy duże 
    jadalnie.
  W południowej części Skweru Kuracyjnego usytuowana została muszla koncertowa, 
    która miała się okazać najbardziej nietrwałym elementem całego założenia. 
    Już w 1913 r. wybudowany został drugi tego typu obiekt, umieszczony tym razem 
    w północno-wschodnim narożniku Skweru Kuracyjnego. Jednak po 1928 r., w związku 
    z budową nowych galerii spacerowych od strony morza, również ta muszla została 
    rozebrana. W 1930 r. w północno-zachodnim narożniku Skweru Kuracyjnego wybudowano 
    kolejną, trzecią już muszlę koncertową. Ten ostatni obiekt szczęśliwie zachował 
    się do dziś.
   źródło: Janusz Dargacz, Artykuł opracowany na zlecenie Centrum Haffnera