Skwer Kuracyjny zamykały od wschodu murowane werandy, których zadaniem była 
    ochrona przed silnym wiatrem wiejącym od strony morza. W 1928 r. zostały one 
    zastąpione nowymi, półkolistymi galeriami spacerowymi, zachowanymi do dziś. 
    Do dziś możemy podziwiać również fontannę, umieszczoną w samym centrum Skweru 
    Kuracyjnego. Fontanna szczególnie efektownie prezentowała się w nocy, kiedy 
    strumienie wody podświetlane były różnokolorowym światłem.
  Po zakończeniu pierwszej wojny światowej w gmachu Domu Kuracyjnego zaczęło 
    działać słynne sopockie kasyno gry. Zakład działał początkowo jako przedsiębiorstwo 
    prywatne, zaś w sierpniu 1921 r. przekształcony został w spółkę o nazwie Zoppoter 
    Kasino G.m.b.H., w której większościowe udziały miała gmina miejska Sopot. 
    Na cele kasyna zaadaptowano kilka pomieszczeń w południowej części Domu Kuracyjnego. 
    Sala Błękitna zamieniona została na salę do gry w ruletkę, położona w jej 
    sąsiedztwie Sala Żółta zaczęła pełnić funkcję sali do bakarata (hazardowej 
    gry w karty), a dawna winiarnia (Weinkuppel) otrzymała nazwę Kasino-Bar. Na 
    drugim piętrze umieszczone zostały biura kasyna.
  W 1923 r. specjalnie dla celów kasyna wybudowany został nowy, przestronny 
    budynek, zaprojektowany przez prof. Richarda Kohnkego. Obiekt ten stanął w 
    południowej części Skweru Kuracyjnego, w miejscu rozebranej muszli koncertowej. 
    Z głównym gmachem Domu Kuracyjnego skomunikowany był piętrowym łącznikiem. 
    Na parterze budynku umieszczono m.in. bank i kilka sklepów, na pierwszym piętrze 
    dwie reprezentacyjne sale - do gry w ruletkę i bakarata.
  Kompleks trzeciego Domu Kuracyjnego, a wraz z nim budynek kasyna i dolny 
    odcinek ul. Bohaterów Monte Cassino, został niemal kompletnie zniszczony po 
    zajęciu miasta przez Armię Czerwoną w marcu 1945 roku. Okoliczności tych wydarzeń 
    do tej pory nie zostały jednoznacznie wyjaśnione przez historyków, nie ulega 
    jednak wątpliwości, że Dom Kuracyjny zniszczony został już po wejściu do miasta 
    Armii Czerwonej, czyli po 23 marca 1945 r. Jedna z wersji wydarzeń mówi, że 
    ogień został zaprószony przez szabrowników, poszukujących legendarnego skarbca 
    sopockiego kasyna, inni świadkowie mówią o celowym działaniu Armii Czerwonej. 
    Ta ważna dla najnowszej historii Sopotu kwestia wciąż czeka na swoje wyjaśnienie.
  W dolnym odcinku ul. Bohaterów Monte Cassino całkowitej zagładzie uległa 
    zabudowa pomiędzy ulicami Królowej Jadwigi a Powstańców Warszawy i Grunwaldzką. 
    Z powierzchni ziemi uniknęły m.in. eleganckie hotele Metropol i Vorbach (dawny 
    Werminghoff). Zniszczone w 1945 r. budowle nigdy nie zostały odbudowane. W 
    rezultacie dolny odcinek ul. Bohaterów Monte Cassino przekształcił się po 
    wojnie w rozległy plac, który otrzymał nazwę PrzyjaĽni Polsko-Radzieckiej. 
    W 1960 r. w jego południowej pierzei stanął popularny bar Alga. W części północnej 
    powstawały w różnym okresie jedynie parterowe pawilony handlowe i gastronomiczne 
    o tymczasowym charakterze - np. wspomniany już bar Kebab, pawilony Cepelii 
    i Społem. Większość z tych budowli została ostatecznie rozebrana w 2006 r.
  W kompleksie Domu Kuracyjnego wojnę przetrwało jedynie kilka elementów dawnego 
    zespołu - część pomieszczeń przyziemia, muszla koncertowa, tarasy oraz tzw. 
    rotunda, czyli dawna winiarnia (hełm zrekonstruowano dopiero w 1989 r.). Zachowało 
    się również założenie Skweru Kuracyjnego z fontanną i półkolistą galerią od 
    strony mola. Pozostałości Domu Kuracyjnego zostały w 1947 r. zaadaptowane 
    na hale wystawowe Międzynarodowych Targów Gdańskich, przebudowane w tym celu 
    według projektu prof. Włodzimierza Prochaski. Od 1948 r. w pawilonach tych 
    odbywał się Festiwal Sztuk Plastycznych, zaś w 1952 r. obiekty przejęło Biuro 
    Wystaw Artystycznych. BWA, przemianowane w 1992 r. na Państwową Galerię Sztuki, 
    było gospodarzem obiektu do jesieni 2005 r. Wiosną 2006 r. rozpoczęły się 
    prace przygotowawcze pod planowaną rekonstrukcję zespołu Domu Kuracyjnego.
  
   
   źródło: Janusz Dargacz, Artykuł opracowany na zlecenie Centrum Haffnera