| Wycieczka do Wielkiej Gwiazdy
 
 
   Wycieczka do Wielkiej Gwiazdy  Wielka Gwiazda to nazwa położonego w sopockich lasach skrzyżowania 
  kilku ważnych szlaków. Przebiega tamtędy Droga Wielkokacka (Alt Katzerweg), 
  którą podążano ze wsi Kack w stronę Oliwy mijając po drodze Małą Gwiazdę. Prostopadle 
  do niej biegnie trakt łączący od XVIII w. Sopot z leśniczówką Gołębiewo (Königlische 
  Forsthaus Golembie).  W tym właśnie miejscu w 1895 r. (według F. Mamuszki już w połowie 
  XIX w.) sopocianin Paul Senff wybudował restaurację „Grosser Stern”. Była to 
  udana inwestycja, gdyż lokal szybko zdobył ogromną popularność i stał się celem 
  wycieczek nie mniej atrakcyjnym niż punkty widokowe czy leśne źródełka, których 
  nie brakowało w sopockich lasach. Od strony miasta docierało się do restauracji 
  podążając dnem Cesarskiej Doliny (Kaiserthal), czyli ulicą 23 marca (Taubenwasserweg). 
  Ponad dwukilometrową drogę pokonywano pieszo, konno, powozami lub funkcjonującym 
  jedynie sezonowo tramwajem konnym.  W swą pierwszą trasę tramwaj ten wyruszył 1 maja 1884 r. (można 
  również spotkać daty 1885 i 1887 r.). Rozstaw toru wynosił 800 mm, a cały tabor 
  składał się z letniego wagonu z ławkami ustawionymi wzdłuż osi pojazdu oraz 
  pary koni. Tramwaj należał do Augusta Karpińskiego - właściciela browaru u stóp 
  pobliskiego Królewskiego Wzgórza. 20 minutowa podróż trasą od zbiegu ulic Armii 
  Krajowej (Königstrasse) i l Maja (Bergstrasse) do wylotu Doliny Niedźwiedziej 
  (według J. Cisłaka od zbiegu ul. 23 Marca i Al. Niepodległości) była dość kosztowna 
  - pobierano opłatę dwa razy wyższą niż za przejazd elektrycznym tramwajem w 
  Gdańsku. Być może ze względu na wygórowane ceny tramwaj był deficytowy. Jego 
  właściciel chciał zawiązać z władzami gminy spółkę i przedłużyć trasę tramwaju 
  do zbiegu ul. 1 Maja i Niepodległości, lecz gmina nie była tymi propozycjami 
  zainteresowana. Cień nadziei dały perspektywy współpracy z Leipziger Elektrzitatsunternehmen 
  Reitz und CO. Firma ta zamierzała zelektryfikować i rozbudować trasę. Ostatecznie 
  władze gminy nie zgodziły się na obecność tramwaju w centrum rozkwitającego 
  kurortu. Jednak o zaawansowaniu tych pomysłów niech świadczy naniesienie projektowanej 
  trasy na mapę miasta wydaną w 1901 r. przez wydawnictwo Kafemana. Funkcjonująca 
  linia cały czas pozostawała deficytowa i dlatego August Karpiński został zmuszony 
  do jej likwidacji w 1906 r.  Restauracja Grosser Stern funkcjonowała z powodzeniem przez 
  pół wieku (ostatnim właścicielem był prawdopodobnie Georg Boroschowitz) aż do 
  spalenia w 1945 r. przez radzieckich wyzwolicieli (być może zgodnie z nazwą 
  biegnącej do niej ulicy miało to miejsce 23 Marca). Zarys jej fundamentów i 
  betonowe wejścia do piwnic są doskonale widoczne jeszcze dziś. Idąc kilkadziesiąt 
  metrów w głąb lasu można się wciąż natknąć na potłuczoną zastawę stołową albo 
  butelki, na przykład po wodzie Heilgenbrunn z wytwórni Otto Goetza.  Historię dzisiejszej ul. 23 Marca Marek Sperski przedstawia 
  następująco: "pierwsze domy przy dolnej części ulicy zaczęto budować po 
  1870 r. W roku 1900 na dużej polanie w środkowej części doliny wzniesiono piętrowy 
  budynek stowarzyszenia strzeleckiego, mieszczący dziś (po przebudowach) sanatorium 
  dziecięce pod numerem 93. W roku 1909 na parceli pod numerami 7 - 9 zbudowano 
  ujeżdżalnię koni oraz budynek administracyjny Sopockiego Stowarzyszenia Jeździeckiego. 
  Dziś mieści się w tym budynku urząd skarbowy." Warto też wspomnieć o wzgórzu znajdującym się na początku Doliny 
  Gołębiewskiej. Już w 1829 r. Jerzy Haffner urządził tam punkt widokowy. Wkrótce 
  powstał też pawilon kawiarniany, gdzie odbywały się popularne zabawy przy muzyce. 
  Od nazwiska właściciela wzniesienie określano Górą Stiewego, jednak dla upamiętnienia 
  wizyty Fryderyka Wilhelma IV w 1843 r. nazwano je Królewskim Wzgórzem (Königshöhe). 
  W 1934 r. powstało tu schronisko dla hitlerowskiej młodzieży, któremu nadano 
  imię gauleitera Alberta Forstera. U stóp wzniesienia ustawiono głaz narzutowy 
  o wys. 1,6 m. z wygrawerowanym napisem Albert Forster Hütte.
         
    
 Bibliografia:źródło: Mikołaj Wierzbicki, Akademia Rzygaczy, Wydział Sopotologii1. Jerzy Cisłak, Sopockie tramwaje, "Kuryer Sopocki", styczeń 2004
 2. Marek Sperski, "Sopot. Przewodnik"
 3. Franciszek Mamuszka, "Bedeker Sopocki"
 4. D. Tusk, W. Duda, G. Fortuna, Z. Gach, "Dawny Sopot"
 |